Efter en mycket intressant och givande Bettmässa summerar jag mina intryck från resan. Mitt mål var att få se nya IT-möjligheter och få prata med företag som säljer de intressanta prylar som vi använder oss av i arbetet på Skoldatatek – och det fick jag göra.
”All devices” hör jag när jag tänker på Bett-2013. Det var många företagare som ville tala om att de strävar efter att vara är plattformsoberoende och att de tänker på såväl PC, Mac, iPrylar och Androidenheter. DEVICES är ett bra ord och BYOD, bring your own devices, har blivit ett begrepp. Det är enkelt att använda ordet ”device” eftersom vi inte har något lika bra ord som täcker lika mycket.
Vi pratade om vad vi kan säga istället för device, för det passar ju inte i alla sammanhang att svänga sig med engelska uttryck. Jag slog upp ordet device och det kan översättas till utrustning, påhitt, anordning, apparat, knep, emblem, märke, figur, mönster, manick, uppfinning, devis, valspråk, plan. Själv ville jag börja skriva IT-pryl, eller it-pinal för att beskriva samma sak som device. Men det blir ju inte heller rätt. Det är stort att företagen planerar för att program ska kunna användas av så många som möjligt oberoende av vilken ”device” vi använder.
”The Cloud” och wifi för att kunna kommunicera med andra och mellan sina enheter var en självklarhet i samtalen med företagarna på Bett. Konstigt nog fanns inget wifi för oss besökande på mässan. Det påminde mig om hur beroende jag har blivit av molnet och wifi. Jag är van att kunna komma åt internet när som helst. När jag kom hem kändes därför dessa tjänster som lyx, på samma sätt som varmvatten kan kännas som lyx efter en vecka i fjällen.
Mässan var stor, ofantligt stor, men lättnavigerad. Den nya lokalen var mer logisk och det var trots alla besökare och en bra ljudmiljö, tack vare heltäckningsmattor. SEN, Special needs education, hette den avdelning jag mest befann mig i. I den tog jag flera varv och pratade med företagen. Varje gång fick jag reda på mer.
Program med talsyntes, daisyböcker, ocr, rättstavning, ordprediktion, bildstöd och annat som underlättar skolarbete och möjliggör kommunikation intresserar mig. ClaroRead Pro kommer med nyheter som möjlighet att skanna dokument som man kan skriva på, som på PaperPort, vilket är mycket efterfrågat. Vital kommer nu med bokstavsljudning inbyggt i programmet och en bättre skanning i ViTre. AppWriter Cloud är en allroundlösning för skolor som använder GoogleApps. Symwriter online tillsammans appen ger verkligen nya möjligheter till AKK.
Träningsprogram är också intressanta ifall de tränar specifika saker under en period och om de ett stimulerande moment i undervisningen. Den här gången fanns det inte lika många läromedelsförlag representerade. Men jag såg inte ett enda gott exempel, inte ens från svenska NoK. Jag gillar inte läromedel med inloggningar, där elevens resultat bokförs och det enda målet är att läraren ska få statistik av elevens arbete.
– Hur gör man om eleverna ska samarbeta, undrade jag.
– Ja, det finns uppgifter där de kan samarbeta och då bokförs resultatet på båda eleverna.
Ett sådant program skulle jag inte vilja använda i min klass. Vem vill då samarbeta med den som inte kan lika bra. Nej, fram för fler program som främjar samarbete.
Appar öppnas en i taget och de kan inte samköras på samma sätt som program i en dator, där talsyntes- och rättstavningsprogram används medan man skriver i ett skrivprogram. Det märks att företagen tittar på varandras lösningar. Nu eftersträvar alla talsyntes-appar även ocr och ordprediktion. IntoWords är klar med talsyntes, ocr och ordprediktion, men bara för iPad. ClaroSpeak planeras komma i första hand med ordprediktion. Predictable är en app med tal, prediktion och tecken för AKK. Alla finns inte på svenska än, men CapturaTalk är den första android-appen med ocr, uppläsning och prediktion, samt LingApp som kommer att finnas till både android och ios.
Att dela med sig till eleverna före och efter lektionen var något många ville visa upp. Interaktiva tavlor och projektorer fanns det många av på mässan, men mitt minne är att de var fler för tre år sen. Projektorer är nu genomgående kortskjutande. En nyhet var projektorn från Ricoh, den som projicerade underifrån på tavlan. Nu fanns det många lösningar med skrivplattor och iPad kopplade till tavla eller dator och projektor. Läraren kunde tack vare trådlös uppkoppling till plattan vandra i klassen och styra innehållet på tavlan. Med hjälp av presentationsappar kan läraren ha halvfärdiga presentationer som utvecklas under lektionen. Dessa kan sedan sändas till eleven.
Smarta lösningar som möbler som slukar datorer, touchskärmar för rullstolsburna, hållare och skydd för lärplattor av alla möjliga slag och laddningsställ i massor fanns det också på mässan. Det märks att möjligheter ska finnas för alla och att tillgänglighet är ett ledord.
Jag vill verkligen tacka Andreas och de andra Umeåborna för en välorganiserad resa. Så fort jag hinner återkommer jag med bilder från mässan. Lägger in dem som ett bildspel på den här sidan om det är möjligt.
/Britt Hansson i Boden